Od 2013. godine na snagu  je stupila prva faza novog i-Size pravilnika za dečja auto sedišta. Novi pravilnik donosi brojna poboljšanja, među kojima su najvažnije: odredba obavezne vožnje dece u auto sedištima postavljenim suprotno od smera vožnje do navršenog 15. meseca života, odredbe vezane uz bočnu zaštitu, te nove kategorije auto sedišta.

BeSafe s radošću pozdravlja ovaj novi pravilnik. Već otprilike 25 godina, BeSafe prednjači u podsticanju sigurnosti dece u automobilima radeći posebno na produženju toga da se deca što duže moguće voze okrenuta suprotno od smera vožnje.

„BeSafe mnogo godina zagovara da se postrože testiranja auto sedišta. Sada smo vrlo zadovoljni što je donesen novi pravilnik, a posebno nas raduju postroženi zahtevi da se deca što duže voze okrenuta u smeru suprotnom od smera vožnje.” Povodom donošenja novog pravilnika izjavio je Okke van Mourik, direktor razvoja proizvoda u BeSafe-u.

Novi i-Size pravilnik, koji je prvi od niza planiranih i-Size propisa i koji se odnosi na ISOfix autosjedalice sa integrisanim pojasevima stupio je na snagu 2013.
Druga i-Size faza odnosi se na tzv. booster sedišta (bez integrisanih pojaseva) sa ili bez ISOfix-a, planirana je za 2015. godinu.
Treća i-Size faza, za sedišta koje se postavljaju pomoću pojaseva automobila, s integrisanim unutrašnjim pojasevima, planira se pokrenuti od 2015. godine.

Zašto novi pravilnik?

– Prema pravilniku ECE R 44 04 moguće je postaviti dete od 9 kg u smer vožnje, što dovodi do visokog rizika povreda vrata.
+ Prema novom i-Size pravilniku obavezna je vožnja u smeru suprotnom od smera vožnje do navršenog 15-og meseca starosti deteta.

– Pravilnik ECE R 44 04 ne definiše kriterijume koji se tiču bočne zaštite dece u auto sedištima.
+ Novi i-Size pravilnik definiše nekoliko kriterijuma vezanih uz zaštitu od bočnih udara.

– Klasifikacija težinskih razreda prema pravilniku ECE R 44 04 je nejasna i zato što se zasniva samo na težini deteta može dovesti do pogrešne upotrebe auto sedišta.
+ Klasifikacija je jednostavnija za razumevanje i zasniva se na visini i dobi deteta.

– Mogućnosti smanjenja nepravilnog postavljanja i korištenja nisu opsežno obrađene u sadašnjem pravilniku ECE R 44 04.
+ Kako bi se smanjila nepravilna upotreba sedišta, kao i povećalo korištenje ISOfix sastava, novi i-size pravilnik u obzir uzima samo auto sedišta koje se postavljaju uz pomoć ISOfix-a.

Što duže u suprotnom smeru
U sladu sa novim i-Size pravilnikom obavezna je vožnja dece u auto sedištima postavljenim u smeru suprotnom od smera vožnje do navršenog 15-og meseca starosti.

S obzirom na činjenicu da su deca u autosedištima okrenutim u smeru vožnje izložena znatno većem riziku od teških povreda vratne kičme i leđne moždine, nova i-Size regulativa ide korak napred definirajući da se deca ne smeju prerano postaviti u auto sedišta koja nisu okrenuta suprotno od smera vožnje.

Bočna zaštita

Iako testiranja udruženja potrošača već dugo u obzir uzimaju i bočnu zaštitu prilikom sudara, ECE R 44 04 ne sadrži nikakve odredbe na tom području.

Nova i-Size regulativa odsad ima nekoliko kriterijuma za testiranje bočne zaštite, što znači da će sva i-Size sedišta morati pružiti zaštitu od bočnih udara. Sedišta bez takve zaštite će nestati sprovođenjem i-Size faza i istiskivanjem pravilnika ECE R 44 04.

Neka sedišta, koje su napravljene prema ECE R 44 04 regulativi uključujući i BeSafe sedišta, testirana su prema strožim kriterijumima koji uključuju i bočnu zaštitu iako to ECE r44 40 ne zahteva.

Ograničenje ukupne težine = 33 kg

Maksimalna težina deteta i sedišta zajedno je 33 kg. Maksimalna težina za sedalice iz prve faze i-Size sedišta je 15 kg. Sedište koje teži 15 kg, namenjeno je deci do 18 kg. Ako je sedište lakše i teže dete je može koristiti. Na sedištima će postojati oznake s maksimalnom dopuštenom težinom deteta.

Postojeći težinski razredi nisu sasvim jasni potrošačima

ECE R44 04 se temelji na težinskim razredima: grupa 0+ od rođenja do 13 kg, (isključivo suprotan smer), grupa 1 je od 9 kg do 18 kg i grupa 2 od 15 kg do 25 kg. Grupe 1 i 2 mogu se koristiti i u smeru vožnje i u suprotnom smeru. Grupa 3 je za djecu od 22 do 36 kg i uvijek je u smeru vožnje. Ova klasifikacija daje vrlo nejasne podatke kada je dete spremno za veće autosedište. Sedišta iz grupe 0+ su vrlo često premala da bi ih koristila deca od 13 kg.

Mnogi roditelji prebacuju decu u veće sedište, postavljeno u smer vožnje prerano, oko navršenih 9 meseci ( grupa 1, 9-18 kg). To je zato što trenutna regulacija koristi težinsku kategorizaciju, koja se greškom može krivo shvatiti i dozvoliti detetu od 9 kg veće sedište.

Novost u i-Size regulativi je klasifikacija koja će se zasnivati na visini deteta, koja je povezana i s veličinama za odeću dece. U ECE R44 04 ne postoji nikakva odredba koja bi ograničila visinu deteta.

U i-Size-u će svaka visinska vrednost biti povezana s minimalnom visinom ramena, širinom ramena i širinom bokova, pa će gotovo sva deca, koja će odgovarati tim dimenzijama, stati u sedište. Nakon visinskih odredbi takođe će biti navedena maksimalna težina deteta.
U i-Size regulaciji definisane su mnoge odredbe kako bi se smanjila mogućnost nepravilne upotrebe dečjih auto sedišta. Postavljanje pomoću ISOfix-a i pojasa u tri tačke vezanja, više neće biti moguća. ISOfix je već dokazao da osigurava smanjenu mogućnost pogrešnog postavljanja.

   
A= Visina kod stajanja
B = Visina kod sedenja
– Širina ramena
– Širina kukova
– Visina ramena
Težinske grupe ECE r44 40

Smanjenje nepravilnog postavljanja

Nekoliko različitih studija je pokazalo da su nepravilno postavljanje/korištenje vrlo česti kada se sedišta u automobilu postavljaju uz pomoć pojaseva u 3 tačke. Prema nedavnom nadzoru iz Velike Britanije*, pokazalo se da je 52% svih sedišta nepravilno postavljeno, a od toga je njih 27% postavljeno uz ključne greške.

*izvor:protectchildgb.org.uk

 

Prilagođeno i prevedo sa www.besafe.hr

Podeli

Ostavite odgovor